کور سوی امید

نظم ونثر وامید بخشیدن به جامعه

کور سوی امید

نظم ونثر وامید بخشیدن به جامعه

با زیاده خواهی شوهرم در رابطه زناشویی چه کنم؟

شهراد همیشه همسرش را برای رابطه زناشویی در فشار می‌گذارد. کار به جایی رسیده که نازی از اتاق خوابشان متنفر شده ولی هیچ گاه به شوهرش “نه” نمی‌گوید،

ادامه مطلب ...

همه چیز در مورد شب زفاف

شب زفاف در خاطره تمامی زوجهای جوان یک شب خاطره انگیز است. کلیه کسانی که این شب را تجربه کرده اند، بی شک تا آخر عمر آن را فراموش نخواهند کرد.

ادامه مطلب ...

نکاتی مهم درباره رانندگی در زمستان

رانندگی در فصل سرما دارای شرایط و ویژگی های خاص خود است. برای رانندگی در پاییز و زمستان باید قبل از نزول برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان به خصوص در جاده ها پیش بینی های لازم را اتخاذ کرد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود.

راننده خوب پیوسته به عوامل و عناصر موثر در رانندگی مانند وضعیت خودرو و راه، شرایط محیط مثل هوا و نور لازم، تعداد وسایل نقلیه در حرکت و وضعیت روحی و جسمانی خود توجه می کند و مهم تر آنکه پیشگیری های منطقی و مناسبی را برای جلوگیری از بروز تصادف انجام می دهد و با سرعت مطمئن رانندگی می کند.

برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و یخ و برف باید به نکات زیر توجه داشت:

۱) با سرعت کمتر از روزهای معمولی که جاده خشک است حرکت کرده و خودرو را در حرکت ثابت نگه دارید.

۲) در پیچ ها با دقت و به آرامی گردش کنید.

۳) از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کرده و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید.

۴) از فشار دادن روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن به طور ناگهانی خودداری کنید.

۵) از سرعت زیاد در راه های با دست انداز بپرهیزید.

۶) از رانندگی در لبه راه ها یا شانه های راه خودداری کنید.

۷) در یک سطح لغزنده وقتی که سرعت دارید از تغییر وضعیت به دنده سنگین خودداری کنید.

● نحوه انتخاب لاستیک در زمستان

یکی از مهم ترین موارد در سفرهای زمستانی انتخاب لاستیک مناسب است. چون یخ و برف باعث سرخوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می شود، بنابراین برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک های یخ شکن و آج درشت استفاده کرد.

با اینکه لاستیک های برفی به صورت های مختلفی عرضه شده اما همین که به زمین های یخبندان برسند مانند لاستیک های معمولی عمل می کنند بنابراین باید از لاستیک های میخ دار یا زنجیر چرخ استفاده کرد.

لاستیک ها انواع بسیار دارند اما لاستیک های رادیال بهترین نوع لاستیک در تمام چهار فصل است و می توان آنها را در برف کم نیز مورد استفاده قرار داد.

هرگز لاستیک های معمولی و لاستیک های رادیال را با هم مورد استفاده قرار ندهید، چون واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب می شود در لحظات بحرانی کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج شده و حادثه آفرین شوند.

● ترمز در برف

ترمز کردن در یخ و برف کاملا باید به صورت سبک انجام گیرد و راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخ ها نه تنها مسیر توقف را طولانی بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می کند.

راننده خوب و محتاط معمولا سه الی چهار برابر مسیری را که در مواقع عادی لازم است برای توقف در برف و یخ پیش بینی می کند.

همچنین باید مقداری از توجه خود را به راننده های مقابل و پشت سر معطوف کند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و وی را به مخاطره افکنند.

اگر در اثر بی مبالاتی و اصطکاک کم جاده، در شرایط اقلیمی خاص کنترل خودرو از دست شما خارج شد، سعی کنید خونسردی خود را کاملا حفظ کرده و بلافاصله پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت مسیر سرخوردن نگه داشته که کمک بیشتری به چرخ های جلو بدهید تا به زمین بچسبد و به هیچ وجه ترمز نکنید زیرا اتومبیل بیش از حد از کنترل خارج می شود.

● سرخوردن خودرو

اگرچه وضعیت خودرو و جاده در لغزیدن آن سهیم است ولی بدون تردید، عامل اصلی آن راننده است. در رانندگی سه نوع سرخوردن وجود دارد که به دلایل زیر اتفاق می افتد:

۱) سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک

۲) شتاب زیاد (گاز دادن بیش از حد)، ترمز گرفتن و نیرویی که در پیچ های جاده به لاستیک تحمیل می شود.

۳) ترکیبی از دو حالت فوق

سرخوردن چرخ های عقب در اثر کاهش چسبندگی آنها اتفاق می افتد. این حالت معمولا در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروی سر پیچ ها اتفاق می افتد.

ممکن است شتاب خودور و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حالت کمک کند. این نوع لغزیدن به آسانی تشخیص داده می شود. با کمی بی دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن کاملا دور خود بچرخد.

برای از بین بردن عوامل لغزش خودرو باید پا را از روی پدال گاز و ترمز بردارید و حرکت خود را با فرمان هماهنگ کنید.

وقتی خودرو در جهت نادرست حرکت می کند، عکس العمل طبیعی شما باید این باشد که با استفاده از فرمان، آن را به مسیر صحیح برگردانید.

سرخوردن چرخ های جلو نیز وقتی اتفاق می افتد که چسبندگی آنها کم شده باشد. در این حالت کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می شود.

توصیه می شود فرمان را در جهت حرکت خودرو هدایت و سعی کنید که با تشخیص و با از بین بردن علت به مرور چرخ های خودرو را به صورت مستقیم برگردانید یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید

این دلار زبان نفهم است ! ( طنز

ز )

اسماعیل امینی :یک زمان در خبرها آمده بود که چند میلیون نفر برای خودشان زیر خط فقر جا خوش کرده اند وآن جا زندگی می کنند زندگی کردنی! اما آن چند میلیون نفر تا شنیدند که برادران مسئول می فرمایند : کسی زیر خط فقر زندگی نمی کند، بلافاصله اسباب و اثاثیه شان را جمع کردندو به بالای خط فقر کوچیدند و یکی دوروز بعد حتی در زمرۀ مرفهین بودند.
بعد خبر آمد که چند میلیون جوان برومند و تحصیل کرده و متخصص، بی کار هستند و همین طور راست راست در خیابان و کوچه و محله ،علاف می چرخند.
باز برادران مسئول گفتند که آمار بی کاری نادرست است ، آن جوانان برومند تا این فرمایش متین و مسئولانه را شنیدند، رفتند برای خودشان کار پیدا کردند و حالا نه تنها بی کار نیستند بلکه از اقشار کثیرالمشاغل محسوب می شوند، مثل همین برادران مسئول!
بعد خبر رسید که هوای شهرهای بزرگ آلوده است، تا آن که برادران مسئول گفتند ،هوا آلوده نیست و از فردای آن روز هوا پاک بود وآسمان آبی بود و آلودگی ها رفته بود به پشت کوه قاف.
اما این دلار زبان نفهم، انگار این همه اظهار نظر و مصاحبه و برنامه ریزی مسئولانه را نمی فهمد و برای خودش بازی می کند و بالا و پایین می پرد!
چرا ؟ از برای آن که بیگانه است و زبان ما را نمی فهمد و از معرفت و وفاداری بویی نبرده است.

یک زمان در خبرها آمده بود که چند میلیون نفر برای خودشان زیر خط فقر جا خوش کرده اند وآن جا زندگی می کنند زندگی کردنی! اما آن چند میلیون نفر تا شنیدند که برادران مسئول می فرمایند : کسی زیر خط فقر زندگی نمی کند، بلافاصله اسباب و اثاثیه شان را جمع کردندو به بالای خط فقر کوچیدند و یکی دوروز بعد حتی در زمرۀ مرفهین بودند.
بعد خبر آمد که چند میلیون جوان برومند و تحصیل کرده و متخصص، بی کار هستند و همین طور راست راست در خیابان و کوچه و محله ،علاف می چرخند.
باز برادران مسئول گفتند که آمار بی کاری نادرست است ، آن جوانان برومند تا این فرمایش متین و مسئولانه را شنیدند، رفتند برای خودشان کار پیدا کردند و حالا نه تنها بی کار نیستند بلکه از اقشار کثیرالمشاغل محسوب می شوند، مثل همین برادران مسئول!
بعد خبر رسید که هوای شهرهای بزرگ آلوده است، تا آن که برادران مسئول گفتند ،هوا آلوده نیست و از فردای آن روز هوا پاک بود وآسمان آبی بود و آلودگی ها رفته بود به پشت کوه قاف.
اما این دلار زبان نفهم، انگار این همه اظهار نظر و مصاحبه و برنامه ریزی مسئولانه را نمی فهمد و برای خودش بازی می کند و بالا و پایین می پرد!
چرا ؟ از برای آن که بیگانه است و زبان ما را نمی فهمد و از معرفت و وفاداری بویی نبرده است.

امگا 3 در چه خوراکی هایی وجود دارد؟

      

امگا 3 به عنوان یکی از کلیدهای دست یابی به سلامتی شناخته می‌شود. اما این امگا 3 به چه دردی می‌خورد؟

امگا 3... از چند سال پیش، این کلمه مجله ها و بسته بندی برخی محصولات غذایی ما را به تصرف خود درآورده است.

نکات کوچکی دربارۀ لیپیدهالیپیدها، که عموماً به نام ماده چرب شناخته می‌شوند، بنا بر ساختار مولکولی شان به سه نوع ِ اسیدهای چرب تقسیم می‌شوند:
اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای، که امگا 3 و امگا 6 در این دسته قرار می‌گیرند. این اسیدهای چرب نقش مهمی در برخی عملکردهای بدن ما بازی می‌کنند. اگر ما همان طور که دربارۀ اسیدهای چرب صحبت می‌کنیم از امگا 3 هم یاد می‌کنیم، به این علت است که این اسیدها به اسیدهای چرب ضروری معروف اند: بدن ما به آنها نیاز دارد، اما خودش نمی‌تواند آنها را بسازد. بنابراین، اهمیت تغذیه در این است که خوراکی ها تنها منبع وارد کردن امگا 3 به بدن هستند.

سه گانۀ اسیدهای چرب
امگا 3 با 3 اسید چرب در ارتباط است. در اولین مرحله، اسید آلفا لینولنیک (ALA). ما ALA را می‌توانیم در سبزیجات (روغن کلزا، روغن گردو، سویا، دانۀ کتان، شاهدانه، سُمنه خوراکی، جوانۀ گندم) بیابیم.
اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) نیز وجود دارند. بدن ما می‌تواند این دو اسید را از ALA ترکیب کرده و یا بهتر، آن را از محصولات دریایی مخصوصاً ماهی های چرب برداشت کند.

نقش امگا 3امگا 3 به عنوان عنصر مهمی برای سلامتی شناخته شده است، در این شکی نیست. ولی باید حواستان به تأثیرات مُد شدن یک پدیده در جامعه و قدرت "جریان سازی رسانه ای" دربارۀ امگا 3 هم باشد...
اولین و مهم ترین تأثیری که امگا 3 به آن معروف شده، نقش آن در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است. همان طور که می‌دانیم مردمی که مقدار زیادی ماهی مصرف می‌کنند (مثلاً اسکیموها و ژاپنی ها) کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می‌شوند. قطعاً امگا 3 یکی از دلایل این وضعیت خواهد بود، ولی تنها دلیلش نیست ...
مصرف امگا 3، به میزان کافی برای کسانی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می‌برند و یا مبتلایان به کلسترول خون بالا، توصیه می‌شود. در عین حال به این افراد توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع شان را کم کنند. امگا 3 تأثیر ضد فشار خون هم دارد. البته این به این معنا نیست که مکمل های غذایی سرشار از امگا 3 می‌توانند جای داروهایی را که برای این بیماری ها توسط پزشک تجویز شده اند، بگیرند !
امگا 3 بر روی فعالیت های مغزی نیز اثر مثبت دارد. در واقع مغز حاوی میزان زیادی لیپید است. بنا بر گفتۀ پزشکان، امگا 3 آثار مثبتی در مقابله با افسردگی نیز خواهد داشت.

نیاز ما به امگا 3میزان امگا 3 توصیه شده در روز، برای زنان حدود 1.6 گرم و برای مردان 2 گرم است. عموماً به زحمت نیمی از این نیاز تآمین می‌شود.
اما یک نکات بسیار مهم و کلیدی در رابطه با مصرف امگا 3 و امگا 6؛ مصرف بیش از حد امگا 6 می‌تواند تأثیر بازدارنده و مهار کننده بر روی عملکرد امگا 3 داشته باشد. مطلوب ترین نسبت مصرف امگا 3 به امگا 6، 1 به 5 است؛ حال آنکه با تغذیۀ فعلی ما این نسبت 1 به 10 است. برای در الویت قرار دادن منابع حاوی امگا، به طور مثال می‌توان از روغن کلزا استفاده کرد. ضمناً در بازار روغن هایی وجود دارند که حاوی میزان مناسبی اسید چرب هستند.

امگا 3 را در چه چیزهایی بیابیم؟مواد غذایی که بیشترین میزان امگا 3 را در خود دارند و از این لحاظ غنی اند، عبارتند از: روغن گردو، مغز گردو، روغن کلزا و ماهی های چرب (ماهی آزاد، ساردین، ماهی کولی، شاه ماهی، ماهی مارکو)
و آخرین نکته: امگا 3 تحمل حرارت خیلی زیاد را ندارد؛ برای طبخ ماهی ها، توصیه می‌شود که بخار پزشان کنید یا در فویل پیچیده و با حرارت ملایم فر بپزید؛ از سرخ کردن آنها در روغن یا کره